IZI Fitness

Nieuwe vestiging in Duiven

Geplaatst op donderdag 3 mei 2018

Hardlopen, hoe begin ik en hoe word ik er beter in?

Voordat je verder leest; schaf hardloopschoenen aan! Als je denkt dat je in gewone schoenen ook wel kunt rennen zal het risico op verkeerd lopen en blessures groot zijn. Veel mensen hebben deze fout al gemaakt, zorg dat jij hem niet maakt. Er zijn diverse winkelketens die zich uitsluitend op hardlopen richten. Hier loopt uiterst bekwaam personeel rond die jou verder kunnen helpen. Vaak wordt er een loopfilmpje gemaakt van hoe je rent, waarna er schoenen worden gepakt die inspelen op jouw persoonlijke loop-kenmerken, erg belangrijk!

Wanneer je eenmaal in het bezit bent van hardloopschoenen kan het daadwerkelijke hardlopen beginnen, maar hoe ziet zo'n beginnersschema eruit? Vaak zie je dat mensen veel te enthousiast beginnen en meteen meer dan een kilometer rennen. Op het moment zelf voel je het wellicht niet, maar je knieen en schenen krijgen een enorm oplawaai waar ze niet aan gewend zijn. Blessures zoals shin splints en knie pijn liggen op de loer en het kan goed zijn dat je vervolgens een week last hebt, of langer als je pech hebt. Je spieren kunnen het namelijk prima aan, maar pezen en gewrichten hebben meer tijd nodig. Daarom nogmaals; begin rustig.

Hieronder volgt een schema van Run2Day, welke erg geschikt is voor een beginner. Het valt direct op hoe weinig je eigenlijk rent (loopt) en hoeveel je moet wandelen in het begin, maar dat is erg belangrijk!  Doe het vanaf het begin af aan goed en je zult er lang profijt van hebben, succes!

 

61c8ed9fb937eb9f6157f30d9dc2af13

--------------------------------------------------------

 

 

Geplaatst op donderdag 12 april 2018

Keiharde buikspieren workout!

Met de zomer in aantocht is een veelgehoorde vraag: wat is nou een goede workout voor de buikspieren? We hebben het uitgezocht voor jullie en een workout samengesteld die de buikspieren van alle kanten aanpakt. De workout is zwaar, maar effectief, dus ga ervoor!

1. 10 minuten opwarmen op de loopband, snel wandelen of joggen. Dit activeert je core en je benen en brengt het lichaam in de sport stand.

2. Lying hip raise op een bankje, 45 seconden lang. Als je de 45 seconden niet haalt, ga je door naar de volgende oefening. Haal je de 45 seconden wel? rust dan 20 seconden en doe het nogmaals, net zo vaak tot je de 45 seconden niet meer redt, vervolgens ga je naar de volgende oefening. Deze manier van trainen zorgt ervoor dat het zowel voor een beginner als een gevorderde even zwaar zal aanvoelen. - https://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWLyingLegHipRaise

3. Plank, 45 seconden lang en net als bovenstaande oefening geldt: als je de 45 seconden haalt rust je 20 seconden uit en doe je het nogmaals, net zo lang tot het niet meer lukt. https://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWFrontPlank

4. V-UP, voor deze oefening geldt: 3x 12 herhalingen met 20 seconden rust tussendoor. https://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtVUp

5. Twisting crunch, dit is de laatste oefening en de zwaarste, 3x30 seconden met 20 seconden rust. https://exrx.net/WeightExercises/Obliques/BWTwistingSitUp

--------------------------------------------------------

 

Geplaatst op donderdag 22 maart 2018

Interval training, wat is dat en wat zijn de voordelen?

Interval training is een vorm van training waarbij periodes van hoge intensiteit worden afgewisseld met periodes van lage intensiteit. Op de loopband kun je dit bijvoorbeeld doen door 4 minuten stevig door de lopen en 1 minuut hard te rennen, waarna je weer 4 minuten gaat lopen en je de cyclus herhaalt. Het grote voordeel van intervaltraining is dat je in een relatief korte tijd je conditie sterk kunt verbeteren. Het lichaam moet zich tijdens de training namelijk telkens aanpassen op een nieuwe stimulans. Vergeleken met lopen/wandelen op een constant tempo geeft dit een grotere prikkel. De vetverbranding zal na afloop van een interval training ook langer verhoogd zijn dan bij een normale cardio training.

Wanneer je je vetpercentage wil verlagen (droogtrainen) kun je een intervaltraining toevoegen aan je workout. Volg bijvoorbeeld onderstaande fitness schema voor beginners en plak er na afloop nog 20 minuten interval cardio achteraan op de loopband/crosstrainer/fiets/roeier. Hier voer je dan 4x een cycle van 5 minuten op uit waarbij je 4 minuten op 65% van je maximale hartslag gaat zitten (220-je leeftijd) en 1 minuut op 80%. Hoe zwaar je het apparaat zet bepaal je aan de hand van de hartslag die je dient te meten, op de meeste apparaten is dit mogelijk vanwege de electroden in de handgrepen. Stel je bent 20 jaar komt dit dus uit op 4 minuten op 135 BPM en 1 minuut op 160 BPM.

--------------------------------------------------------

 

Geplaatst op donderdag 22 februari 2018

Voedingstips!

Wanneer je serieus aan de slag wil gaan in de sportschool is het verstandig om ook op de voeding te letten. Dit is belangrijk omdat je op deze manier de sportieve inspanning zo goed mogelijk kunt ondersteunen en recht op je doel af kunt gaan. Veel mensen vergeten dat sporten doorgaans maar 60-90 minuten van de dag in beslag neemt, de overige 23 uur spendeer je in bed of ben je bezig met de dagelijkse bezigheden zoals werk, boodschappen doen, ontspanning. Het zijn nou juist deze uren in de dag die bepalen welk effect je training heeft. In deze uren herstel je namelijk en bereid je je lichaam voor op de volgende inspanning. Onze diëtist Emiel van IZI Fitness vestiging Duiven heeft voor ons een artikel geschreven waarmee je in 3 simpele stappen bewuster kunt gaan eten. Kijk anders ook eens op zijn website: www.eetresultaat.nl

Stap 1: Bereken uw caloriebehoefte

De makkelijkste manier om uw caloriebehoefte te berekenen is door middel van een app. In dit geval gebruiken we MyFitnessPal. Dit is een gratis app die gebruikt kan worden om inzicht te krijgen in wat u eet. Na het installeren van de app voert u de gegevens zoals lengte, leeftijd en het gewenste gewichtsverlies in. Myfitnesspal berekent vervolgens uw dagelijkse caloriebehoefte. Zonder app kan het ook, google hiervoor ‘harris & benedict formule’ en volg vervolgens de stappen om tot de caloriebehoefte te komen.

Stap 2: Maak onderscheid tussen wat wel en niet gezond is

Hiervoor gebruikt u de meegeleverde voedingskeuzetabel. Deze tabel geeft per productgroep weer wat een gezonde keuze, een middenweg, of een ongezonde keuze is. Als iets wat u graag eet niet in de lijst staat kunt u de volgende vuistregel hanteren: hoe onbewerkter het product, hoe beter. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar doorgaans is dit een makkelijke manier om te bepalen of het verstandig is om iets te eten. Om een voorbeeld te geven: kaas, brood, melk en fruit hebben weinig tot geen bewerking ondergaan, dit zijn goede keuzes. Chips, koekjes, kant en klare maaltijden en snoep zijn doorgaans hevig bewerkt in de fabriek, dit zijn ongeschikte keuzes.

Stap 3: Zorg dat u de voedingsstoffen in de juiste balans binnenkrijgt

Hiervoor kunnen we Myfitnesspal weer gebruiken. U mag uiteraard ook een andere app gebruiken waarbij u voedingsmiddelen kunt invoeren, of bijvoorbeeld op de site van het voedingscentrum de “eetmeter” gebruiken. De bedoeling is om een dagindeling te maken van wat u eet, of gaat eten waarbij de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten optimaal is. Myfitnesspal stelt standaard voor om ongeveer 50% van de calorieën uit koolhydraten te halen, 30% uit vetten en 20% uit eiwitten. Doorgaans is dit een goede verdeling die u kunt aanhouden. In de app kunt u de verhoudingen indien gewenst ook handmatig aanpassen. Mensen die bijvoorbeeld liever koolhydraatarm eten kunnen de koolhydraten verlagen en de vetten en eiwitten verhogen.

De voedingskeuzetabel staat hieronder weergegeven. Veel succes met het werken aan uw sportieve doelen!

Emiel Oude Nijhuis
Diëtist
www.eetresultaat.nl

 

Schermafbeelding 2018 02 22 om 13.33.19

Schermafbeelding 2018 02 22 om 13.33.35

--------------------------------------------------------

 

Geplaatst op donderdag 1 februari 2018

Fitness schema voor beginners

Er zijn ontelbaar veel fitnessschema's te vinden, dit maakt het voor een beginner soms lastig om te bepalen wat nou de beste keus voor hem/haar is. Voor iemand die net begint met fitness, of iemand die na een tijd van inactiviteit weer wil beginnen is een fullbody schema voor de eerste paar weken erg geschikt. Het zijn een aantal simpele oefeningen waarbij alle spiergroepen geactiveerd worden. Perfect om het lichaam weer te laten wennen aan krachttraining. Onderstaand voorbeeldschema is bedoeld om 4-6 weken te volgen, 2 á 3 keer per week. Aan het einde van de periode ben je als het goed is gewend aan krachttraining en heb je de oefeningen onder de knie. Je zou dan nog een stapje verder kunnen gaan door gebruik te maken van ons succesplan waarbij we samen met jou een persoonlijk schema opstellen en je progressie bijhouden, spreek gerust een van onze medewerkers aan voor meer informatie!

Voor alle oefeningen geldt: 3 sets met 10-12 herhalingen per set.
Gewicht: opbouwend, dus bijvoorbeeld 20 kilo in de eerste set, 30 kilo in de tweede en 40 kilo in de derde (afhankelijk van het type oefening)

Oefening 1 rug: Deadlift (losse gewichten) of back extension (machine)
Uitleg uitvoering Deadlift - http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html 
Uitleg uitvoering Back extension - http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/LVBackExtensionN.html 


Oefening 2 borst: Benchpress (losse gewichten) of chest press (machine
Uitleg uitvoering Benchpress - http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html 
Uitleg uitvoering Chestpress - http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVChestPress.html 


Oefening 3 benen - Lunges (lichaamsgewicht, of met extra gewichten in de handen)
Uitleg uitvoering Lunges - http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BWLunge.html 


Oefening 4 schouders - Shoulder press (losse gewichten of machine)
Uitleg uitvoering shoulder press (los) - http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html
Uitleg uitvoering shoulder press (machine) - http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/LVShoulderPress.html 


Oefening 5 biceps - Bicep curl (losse gewichten)
Uitleg uitvoering Bicep curl - http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html 


Oefening 6 triceps - Tricep kickback
Uitleg uitvoering Tricep kickback - http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBKickback.html 


Succes!

--------------------------------------------------------

 

Geplaatst op vrijdag 19 januari 2018

Goede voornemens

Januari is alweer bijna voorbij en voor veel mensen betekent het dat de goede voornemens (en met name op sportgebied) op een laag pitje worden gezet. Dit is echter juist het moment om gas bij te geven! Je bent nu nog ruim op tijd om voor de zomer nog een aantal kilo's te verliezen, of om wat meer spieren te kweken. Bij IZI Fitness bieden we diverse manieren om dat te bereiken. Groepslessen, individuele ondersteuning en ons succesplan zijn enkele voorbeelden. Dus ben je al lid? vraag er eens naar bij de balie, we zijn er om jou gemotiveerd te houden! Ben je nog geen lid? Overweeg dan zeker om dat deze maand nog te doen, want alleen in januari hebben we aantrekkelijke acties lopen. Bel of mail ons voor meer informatie, of vraag een gratis proefles aan via de site!

--------------------------------------------------------

 

Geplaatst op donderdag 14 december 2017

Openingstijden december

De maand december is voor velen een feestelijke maand, uiteraard ook voor onze werknemers. Daarom zijn er voor bepaalde dagen aangepaste openingstijden van kracht.
Zondag 24 december zijn wij geopend van 09:00 tot 13:00
Maandag 25 en dinsdag 26 december zijn wij gesloten
Zondag 31 december (oudjaarsdag) zijn wij geopend van 09:00 tot 13:00
1 januari zijn wij gesloten

IZI Fitness wenst u fijne feestdagen!

--------------------------------------------------------

Geplaatst op donderdag 7 december 2017

Spinning

Ben je een fanatiek fietser of wielrenner en baal je er ook zo van dat het de laatste tijd zulk slecht weer is? Gelukkig is er een manier om lekker te fietsen zonder dat je last hebt van het gure weer. Kom tijdens de winterperiode lekker spinnen bij IZI Fitness! We hebben volledig instelbare fietsen waarmee je je gang kunt gaan. Je kunt je eigen workout verzinnen of meedoen met de instructeur op het live scherm!

--------------------------------------------------------

 

Geplaatst op donderdag 30 november 2017

Sinterklaas

5 december komt steeds dichterbij, komt sinterklaas dit jaar ook bij jou langs? Of je het nou wel of niet viert, even sporten voordat je je volstopt met pepernoten is natuurlijk wel lekker. Zoals jullie van ons gewend zijn, zijn wij gewoon de hele dag geopend. Tot snel!

 

--------------------------------------------------------

Geplaatst op zondag 1 november 2017
Succesplan in actie!

DSC00551

Meer weten over het succesplan en wat wij u kunnen bieden? Spreek gerust een van onze medewerkers aan voor meer informatie!

 

--------------------------------------------------------


Geplaatst op woensdag 25 oktober 2017
Sporten in Tiel

Fitness is geweldig voor lichaam en geest, zeker nu de winter voor de deur staat en u wel wat extra weerstand kunt gebruiken! Bij IZI Fitness in Tiel kunt u het hele jaar door sporten voor een eerlijke prijs. Krachttraining, cardio, spinning en trainen in groepsverband zijn enkele voorbeelden van wat er bij ons mogelijk is in de sportschool. Naast deze faciliteiten bieden we ook nog diverse diensten aan zoals fysiotherapie en personal training, veel persoonlijke aandacht dus! Dit is iets wat we bij IZI Fitness Tiel hoog in het vaandel hebben staan, we willen namelijk graag dat u progressie boekt en uw doelen zo effectief mogelijk behaald.

We werken sinds kort om deze reden ook met ons zogeheten succesplan. Met behulp van dit plan brengen we nauwkeurig in kaart wat u het beste kunt doen en laten om uw sportieve doelen zo effectief mogelijk te bereiken. Enkele onderdelen uit het succesplan zijn: het meten van belangrijke lichaamswaarden zoals het vetpercentage, het opstellen van een persoonlijk trainingsschema en het geven van uitleg over de meest geschikte oefeningen. We helpen u op weg en spreken periodiek af om ervoor te zorgen dat u op de juiste koers blijft doorgaan. Voor veel mensen werkt het succesplan als een stok achter de deur, ze kunnen weer naar doelen toewerken en krijgen een zekere mate van regelmaat terug in hun leven, essentieel voor het bereiken van mooie resultaten.

Bent u geïnteresseerd geraakt door alle mogelijkheden die u bij IZI Fitness Tiel heeft? Vraag dan vandaag nog een gratis dagpas aan en probeer het zelf uit!